Miło nam poinformować, że prof. dr hab. Inetta Nowosad z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego została powołana do nowo powstałej Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej, obejmując tym samym zaszczytną funkcję drugiej wiceprzewodniczącej Rady. Prof. Nowosad w skład Rady rekomendował Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, którego jest członkinią od 2020 roku. Uroczystość wręczenia powołań odbyła się w czwartek 16 stycznia br. Dokumenty potwierdzające desygnację wręczyli Ministra Edukacji Barbara Nowacka oraz zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych dr Tomasz Gajderowicz.
Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej to organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. W skład zgromadzenia wchodzą przedstawiciele środowisk nauczycieli, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych związanych z edukacją, organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz IBE-PIB. Do głównych zadań Rady należy m.in. bieżąca konsultacja założeń i kluczowych elementów profilu absolwenta/absolwentki, tj. opisu kompetencji, wiedzy i umiejętności osoby kończącej dany etap edukacji. Rada będzie także analizować kluczowe regulacje systemu oświaty, w tym m.in. podstawy programowe. Inne zadania to: wytyczanie kierunków zmian i formułowanie rekomendacji dotyczących oczekiwanych rezultatów reformy, konsultacje planu i harmonogramu jej wdrażania oraz doradztwo w zakresie doboru narzędzi i sposobów efektywnego wsparcia nauczycieli w tym procesie.
Prof. dr hab. Inetta Nowosad jest absolwentką zielonogórskiej pedagogiki. Z Instytutem Pedagogiki związała się zawodowo w 1992r., jeszcze w strukturze Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego. W roku 2000 w rodzimej uczelni obroniła pracę doktorską na temat „Ciągłość i zmiana funkcji wychowawcy klasy szkoły podstawowej”, na podstawie której wydała pierwszą monografię (Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków, 2001).
Trzy lata później opublikowała kolejną monografię pt. Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły (Warszawa, 2003), od której obszar zainteresowań pedeutologicznych został poszerzony o całość procesów i zjawisk wewnątrzszkolnych zorientowanych na jakość i efektywność. Obszar ten był dobrze widoczny w książce Polish Education at the Time of Changes (współautorstwo M.J.Szymański, Zielona Góra 2006) oraz opublikowanej rozprawie habilitacyjnej pt. Autonomia szkoły publicznej w Niemczech. Poszukiwania – konteksty – uwarunkowania (Zielona Góra 2008).
W roku 2010 na mocy uchwały Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Kolejne publikacje potwierdzały obszar konsekwentnie prowadzonych eksploracji: Kultura szkoły w rozwoju szkoły (Kraków 2019), Przedszkola w Niemczech. Między siła tradycji a wyzwaniami przyszłości (współautor: K. Tomasik-Abdelsanie, Kraków 2020); Singapur – azjatycki tygrys edukacyjnych przemian. Fenomen makropolityki oświatowej (Kraków 2022), Politics, Education and Social Change (współautorzy: A. Gromkowska-Melosik, A. Boroń, M. Farnicka, M. Gierczyk, A Tyda, Göttingen: 2023).
Ponad trzy dekady pracy naukowej ukazują proces rozwoju coraz bardziej skomplikowanych procesów i uwarunkowań jakości oraz efektowności edukacji w skutecznym związku doskonalenia/poprawy pracy nauczyciela i szkoły, w efekcie poprawy funkcjonowania systemu edukacji (school and system improvement, SSI; Schulentwicklung). Jest to konsekwentne poszerzanie perspektywy oglądu trzech poziomów organizacji edukacji miko, mezo i makro, ale też dynamiki procesu doskonalenia.
W pracy naukowo-badawczej prof. dr hab. Nowosad niezwykle ważna była współpraca z reprezentantami różnych środowisk akademickich w Polsce (UAM, APS w Warszawie, UP w Krakowie, UO) i poza granicami: w Niemczech (Niemiecki Instytut Międzynarodowych Badań Pedagogicznych - Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, DIPF Frankfurt/M, Berlin, Freie Uniiversität Berlin, Universität Leipzig, Universität Potsdam, Universität Bielefeld, Universität Erfurt), Austrii (Pädagogische Hochschule Steiermark, Gratz), Czechach (Uniwersytet Hradec Kralove), Słowacji (Uniwersytet Mateja Bella w Bańskiej Bystrzycy), Łotwie (Latvijas Universitāte w Rydze) i ostatnio w Singapurze (Narodowy Instytut Edukacj/National Institute of Education, NIE – jednostka naukowo-badawcza Uniwersytetu Technologicznego Nanyang).
Prof. dr hab. Inetta Nowosad jest wielokrotną stypendystką DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej. Wielokrotnie była zapraszana do współpracy w ramach projektów finansowanych przez Federalne Ministerstwo Oświaty i Badań Naukowych (Bundesministerium für Bildung und Forschung, BMBF) w Niemczech jak: „Schulentwicklung im Transformationsprozess – zur Rolle staatlicher und nich-statlicher Initiativen der Schulentwicklung in Deutschland und Polen”, „Zur Entwicklung nationaler Bildungsstandards“, „Schulsystemen ausgewählter PISA-Teilnehmerstaaten”, „Bildung PLUS”, „Die Bildungssysteme Europas”, Transferqualifikation für Lehrkräfte aus dem EU-Ausland für den Einsatz an Schulen im Freistaat Sachsen”, „Bildungsmonitoring”, „Lernen vor Ort, LvO”, „Kommunales Bildungsmonitoring im internationalen Vergleich”. Jednostką przyjmującą był Niemiecki Instytut Międzynarodowych badań pedagogicznych w Berlinie (Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung, Forschungsstelle Berlin, DIPF).
W okresie 2009-2012 realizowała autorski projekt międzynarodowy o tytule: „Qualität des Lebens und Qualität der Schule, QLiS” (Jakość życia i jakość szkoły). Celem projektu było rozpoznanie zjawisk wywierających wpływ na jakość pracy szkoły w ścisłym związku z jakością życia uczniów. W ramach projektu współpracowały naukowcy i studenci trzech uczelni: Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Hradec Kralove i Uniwersytetu Lipskiego. W roku 2011 i 2013 otrzymała zatrudnienie w Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu w Erfurcie (Niemcy) Erziehungswissenschaftiche Fakultät der Universität Erfurt.
Zaangażowanie w prace naukowo-badawcze determinowało także zaangażowanie Prof. Inetty Nowosad w środowisko lokalne w kierunku poprawy pracy szkół w regionie współpracując z nadzorem szkolnym, urzędem miasta Zielonej Góry i Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. Od 2011 jest Kierownikiem Zakładu Pedagogiki Szkolnej UZ.